Història

Vestuari

La festa

Melodies

El ball de Gitanes, ahir

La primera referència d’una colla de ball de gitanes a Mataró és a finals del segle XIX. Aquesta estava formada per vuit parelles i dos cavallistes o capitans de cavall que precedien el grup durant el seu recorregut. Eren acompanyats al so del flabiol. Aquest ball s’estructurava al voltant d’una espolsada. Tenia una aparença antiga, motiu pel qual es pensa que feia temps es practicava, probablement un parell de dècades enrere.

Els assaigs es devien fer, probablement, en col·laboració d’alguna societat cultural de l’època i molt sovint sense música, aspecte que justifica la presència de lletres, com si fossin peces cantades “a cappella”, tot amenitzant el ball.

Altres esbarts mataronins posteriors han tingut en repertori diverses versions de balls de gitanes. La diferència de la versió de l’esbart Iris, en relació amb la dels altres, es troba en la voluntat d’interpretar el ball de gitanes com a ball propi local, en època de Carnestoltes, en comptes de com a repertori d’un esbart.

El ball de Gitanes, avui

En aquestes darreres dècades, Mataró ha vist renéixer elements de cultura popular, de manera notòria en les seves festes majors, prenent com a model elements d’altres comarques catalanes, i de vegades aprofundint en els propis.

Per aquest motiu el projecte de formació d’una nova colla de gitanes va omplir de goig a tot un seguit de gent que l’estaven esperant. A mitjans de l’estiu del 2009, l’Associació Cultural i d’Esbarjo Mestres del Gai Saber va començar a fer les gestions necessàries per a fer realitat el projecte. Diversos mesos després, els preparatius efectuats van permetre tenir una petita colla de gitanes, que ha anat creixent al llarg del temps fins al moment present.

El vestuari

Arreu del Maresme tenim bons exemples d’indumentària de dansa tradicional catalana, a través de diversos reculls fotogràfics que han arribat a les nostres mans. Tanmateix a Mataró aquesta part d’informació és força migrada, llevat d’una fotografia on es veu una parella de nuvis del ball de gitanes de l’Esbart Iris, amb una indumentària que no s’adiu històricament amb aquesta tipologia ball. Per aquest motiu, l’Associació Cultural i d’Esbarjo Mestres del Gai Saber va encarregar al dissenyador Pau Fernàndez una nova indumentària que representés la colla de Mataró.

És un disseny original inspirat en els colors de la bandera de Mataró (blau i vermell). Tots els dansaires vesteixen igual a excepció dels nuvis. El vestuari no és tradicional, ja que, en cap cas, s’ha trobat documentació al respecte.

Complements de vestuari

Personatges de la festa

Identitats del Ball de Gitanes

Parts de la festa

El Rebombori de la Mulassa és l’acte propi de la Mulassa de Mataró i obre el Carnestoltes de la ciutat. Tanmateix, se celebra per avisar que al cap d’una setmana, se celebrarà el Ball de Gitanes. La idea és cada any convidar una Mulassa, una bèstia singular i un ball tradicional de l’imaginari festiu del país.

Aquest acte va començar l’any 2015 amb el nom de “Rebombori Gitanero”. L’any 2018, amb l’arribada de la Mulassa a la ciutat, es va decidir canviar el format. Fins al moment, a la festa es convidaven grups musicals, però aleshores es va decidir començar a convidar també bestiari festiu i altres balls tradicionals.

El mateix dia del Ball de Gitanes tothom es troba al Casal de l’Aliança de Mataró, situat al carrer Bonaire, 25. Al matí aquest teatre obre les portes als dansaires, a les velles i als Diables Atabalats de Cerdanyola, entre d’altres, on s’ofereix un esmorzar per tots els participants a la festa.

Dos grups surten a fer la Crida del Ball de Gitanes. Els Diablots i les velles recorren els carrers situats entre la plaça de les Tereses i la Plaça de Cuba, amb escallots i forques tot seguint el ritme del so dels tabals. El segon grup es mou pel centre històric: la Plaça de Santa Maria i la Riera, al ritme de gralles i flabiols. A l’Ajuntament es troben les dues comitives i allà recullen al rei Carnestoltes per anar tots junts cap al ball.

Quan tota la comitiva arriba a la plaça, és el moment en què s’inicia l’espectacle. La Mulassa dóna la benvinguda a tots els assistents, simulant el paper que feia el capità de cavall. Seguidament, és el torn de les velles, els diables i el gegant. Els més petits dansen els Nyitos i els més joves les Corrandes de Mataró.

A partir d’aquest moment, la plaça esclata i totes les colles entren a ritme de A la Festa! El galop d’entrada, l’entrada de ball, l’espolsada i l’americana són les primeres danses que es realitzen a la plaça. Després, els nuvis ofereixen el brindis per encara la part final de l’espectacle i aprofiten per fer el relleu amb els nuvis de l’any que ve. La polca, el xotis i la jota són l’espetec final de l’espectacle. I per acabar, el Patatuf de Mataró i A la Festa!, perquè tothom surti a ballar.

La cloenda oficial és un sopar-espectacle que es fa amb tota la gent que ha participat en el Ball de Gitanes i, al mateix temps, obert a tothom que hi vulgui venir. Se celebra al cap de vuit dies i coincideix amb el primer divendres, posterior a la ballada. La festa té lloc al Teatre del Casal de l’Aliança del carrer Bonaire núm. 25 de Mataró.

En aquest espectacle s’ofereix l’escenari amb l’objectiu de fomentar la creativitat artística individual o conjunta. Des de l’associació MGS s’aprofita aquest esdeveniment per donar les gràcies a totes les persones que han participat i fet possible el Ball de Gitanes de Mataró.

"A ningú li importa si no saps dansar. Només aixeca't i balla."

Marta Graham